Uppdaterad: 10 augusti 2022

Hur ansöker jag om DBA? – Arkivera en DBA (guide)

Skapa en LLC och fil för DBA snabbt och problemfritt

Termen DBA står för 'Doing Business As', men varför skulle du behöva en för ditt företag och vilket syfte tjänar det?

Vad är en DBA?

Varje företag där ute har ett juridiskt namn. Detta kan antingen vara det namn som det är registrerat med, när det gäller ett enskilt aktiebolag eller annan lagstadgad enhet, är detta det som står på dess bildande dokument. Alternativt, om du har en enskild firma eller ett partnerskap, är företagsnamnet namnet på företagsägaren eller -ägarna.

Även om detta är det juridiska företagsnamnet, om företaget gör affärer under ett annat namn, är detta känt som ett DBA-namn. Ett företag får ha så många DBA som de känner att de behöver, men i de flesta stater, såvida inte det namnet är registrerat, kan företaget bara göra affärer under deras juridiska namn.

Kom bara ihåg att om du registrerar en DBA innan du bildar ett LLC, ett företag eller annan typ av juridisk person, kommer staten att se dig som en enskild firma.

Vad är en DBA inte?

Du bör vara mycket medveten om det faktum att en DBA inte är en juridisk affärsenhet, det är ett namn som har kopplats till en affärsenhet. Att göra affärer under ett DBA-namn är inte detsamma som att bilda ett företag.


Så hur registrerar du ett DBA-namn?

Du kan inte bara plötsligt bestämma dig för att du vill använda ett DBA-namn och sedan börja göra det, det finns en process inblandad, såväl som en avgift.

Det finns formulär du måste fylla i, och hur du går till väga varierar från stat till stat. Vissa kommer att kräva att du fyller i formulären och lämnar in dem till det lokala eller länskontorets kontor, medan vissa kommer att kräva att du lämnar in dem till en statlig myndighet, medan andra låter dig lämna in det hos båda. Se bara till var du behöver arkivera pappersarbetet för det tillstånd du befinner dig i eller det tillstånd du kommer att bedriva verksamhet i. Olika maskinskrivna företag har också olika krav, så se till att du har slutfört alla nödvändiga steg för din verksamhetstyp.

När du har genomfört alla nödvändiga procedurer får du ett fiktivt namnintyg och du kan sedan börja använda ditt DBA-namn.

Andra procedurer du bör vara medveten om:

  • Om du lämnar in ett DBA-namn för en LLC eller ett företag, krävs ofta ett bevis på att företaget har god status. Detta får du genom att begära ett godkänt intyg från statssekreteraren.
  • Om ditt företag inte är ett företag kan du inte låta ditt DBA-namn inkludera termen INC. eller Corp. etc. Du kan inte heller få ditt namn att indikera att företaget är ett LLC om det inte är det.
  • I vissa stater görs anmälningar på olika kontor beroende på om ditt företag är en enskild firma eller partnerskap, företag eller LLC. Formerna kan också vara olika.
  • Olika stater har olika accepterade former av betalningar för anmälningsavgiften. Till exempel kan bara vissa låta dig betala med ett bank- eller kreditkort, medan andra kan behöva postanvisning eller kassacheck.

Steg 1: Gör en preliminär DBA-namnsökning

Namn Tillgänglighetskontroll

Det första steget i processen skulle vara att göra en preliminär DBA-namnsökning. Du måste först kontrollera att ditt önskade DBA-namn fortfarande är tillgängligt, ungefär som när du valde det ursprungliga namnet för ditt företag. Skriv ner några namn du gillar som passar ditt varumärke och logga sedan in på statssekreterarens webbplats för staten där du gör affärer och använd sökningen för att se om dina önskade namn fortfarande är tillgängliga. Vid det här laget kan du också göra en snabb domänsökning för att se om någon av dem finns att köpa.

Vissa stater kommer att hålla ditt namn åt dig i 120 dagar för en liten avgift, vilket är perfekt om du inte är redo att lämna in ännu, men inte vill förlora namnet till ett annat företag. Du kan också överväga att varumärkesmärka ditt DBA-namn, eller åtminstone se om det finns några befintliga varumärken i ditt namn. Var noga med att kontrollera din delstats regler för att säkerställa att du inte bryter mot några regler när det kommer till namnregler.


Steg 2: Ansökan

Ansökningsfyllning

När du har valt ditt namn och kontrollerat att det är tillgängligt är det dags att arkivera det. Var medveten om att vissa stater kan lista detta som ansökan om ett antaget namn, fiktivt namn eller handelsnamn. Hitta rätt formulär på utrikesministerns webbplats, fyll i det och skicka in det online. Hela processen kommer inte att ta särskilt lång tid. Du kan också maila formuläret. De flesta stater kommer också att ta ut en liten avgift för ansökan.

Allt du behöver för att fylla i formuläret är ditt valda DBA-namn och ditt företags arbetsgivarnummer. Om du inte har ett EIN du kan använda kan du använda ditt personnummer. Flera stater kräver att du registrerar en DBA med mer än en myndighetsnivå. En enskild firma kan till exempel behöva ansöka på delstats- och länsnivå.


Steg 3: Offentliggörande

Vissa stater, men inte alla, kommer då att kräva att du publicerar namnet när det har registrerats och godkänts. Kalifornien, Florida, Georgia, Illinois, Minnesota, Nebraska och Pennsylvania kräver alla att du publicerar namnet till lokaltidningarna, vanligtvis varje vecka i fyra veckor, även om detta kan variera från stat till stat.


Varför skulle du behöva en DBA?

Det finns många anledningar till att företag skulle använda ett fiktivt namn snarare än sitt juridiska namn. Anledningarna varierar kraftigt beroende på företagstyp, till exempel skulle en enskild firma använda ett DBA-namn av andra skäl än en LLC skulle.

  • Som enskild firma är den vanligaste anledningen till att du använder ett DBA-namn om du inte vill göra affärer under ditt personliga namn. Som enskild firma eller allmänt partnerskap kommer ditt personliga namn och företagsnamn att vara detsamma i offentliga register, så om du vill förbli privat och hålla ditt personliga namn separat måste du lämna in en DBA.
  • Om ditt företagsnamn bara är ditt personliga namn kan det vara mycket svårt att identifiera vad företaget faktiskt gör. Ett DBA-namn ger dig möjlighet att välja ett mer distinkt namn som hjälper till att lyfta fram vad din verksamhet gör. Om du till exempel har ett muffinsföretag, istället för att bara använda ditt personliga namn, kan du kanske vad det är "Joe's Cupcakes". Detsamma gäller för ett handelsbolag. Om du registrerar ett fiktivt namn efter eget val kommer du att kunna göra affärer under det namnet istället.
  • Beroende på vilken bank du åker med kan de kräva att du har ett DBA-namn för att kunna öppna ett bankkonto för ditt företag. Ibland kommer banken att be dig visa bevis på DBA-anmälan som en del av registreringsprocessen för att bevisa att du gör affärer under ett annat namn.
  • Företagen förblir inte desamma för alltid. Det kan finnas en dag när ditt företag bestämmer sig för att gå en annan väg, eller gå in i en helt ny bransch som inte återspeglas av det namn du använder för närvarande. Att använda ett nytt DBA-namn kan hjälpa till att marknadsföra en ny linje av produkter eller tjänster, eftersom det kan vara mycket fördelaktigt att ha ett namn som är mer beskrivande. Det är därför som vissa företag skulle välja att ha mer än ett DBA-namn för olika delar av verksamheten.
  • Även om du inte behöver en DBA för ditt företag, kan det ändå ibland vara en bra idé som kommer att göra det värt avgifterna och det tråkiga pappersarbetet. Till att börja med, om du är enskild ägare, är detta det billigaste sättet att använda ett företagsnamn, och det är också vanligtvis det enklaste. Utan att behöva gå igenom hela processen med att bilda ett LLC eller ett företag kan du skapa en helt annan affärsidentitet.
  • Utan att du faktiskt behöver bilda flera företag låter en DBA dig driva mer än ett. Till exempel, om någon vill driva två distinkta företag, kan de skapa ett företag och driva de två företagen under två olika DBA:er, vilket avsevärt kan minska pappersarbetet och utgifterna.
  • Om du verkar under ett annat namn men inte har lämnat in det, kan det rättsliga skyddet du får genom att vara en LCC eller ett företag ogiltigförklaras, därför DBA kommer att hjälpa till att hålla ditt företag kompatibelt.
  • För många företag är onlineförsäljning en växande del av företaget, så istället för att skapa en webbplats i hopp om att den skulle passa alla potentiella kunder, du kan enkelt segmentera din onlinemarknad genom att använda olika DBA:er med separata webbplatser och rikta in dig på kunder med olika behov.
  • Att använda ett domännamn som en DBA. Du kan lämna in ett DBA-namn så att ditt företag kan handla under företagets domännamn. Denna metod används vanligtvis när ditt företagsnamn inte är tillgängligt som ett domännamn. Till exempel när du vill driva en annan webbplats utöver din befintliga.
  • Ibland, särskilt med äldre företag, är det juridiska namnet inte sökmotorvänligt, eller om det är mycket svårt att komma ihåg. Du kan använda ett DBA-namn för att göra ditt företag lättare att hitta.

Få professionell hjälp och bilda din LLC & DBA idag

Du kan själv ansöka om ett DBA-namn, men många människor har inte tid, tycker att processen är för förvirrande eller vill hellre använda ett externt företag för att göra det så att de ser till att de får processen rätt. Det finns många företag och tredje parter som kan göra detta åt dig, men en av de bästa är Zenbusiness. Företaget har funnits i många år och har skapat ett gott rykte och hjälpt bokstavligen tusentals företag med deras behov. Zenbusiness kommer att leda dig genom hela processen och är ett av de mest kostnadseffektiva alternativen som finns.

$49

bild med stjärnor

Betyg: 4.8 / 5
Granska antalet: 4370 +

zenbusiness banderoll

Bilda ett LLC idag med ZenBusiness för endast $ 49. De har 98 % kundnöjdhetsbetyg och över 4000+ verifierade recensioner.


Vanliga frågor om DBA

Finns det några andra namn för en DBA?

Du kanske hör termen DBA-namn även kallad ett antaget namn, ett fiktivt företagsnamn eller ett handelsnamn.

Få lite mer kunskap om företag och LLC

Grundare & författare

Ian Broderick är en ivrig författare och ägare till LLCGuys.com. Han har varit involverad i LLC-bildningsfältet i över 4 år. Utöver det har han arbetat i flera välkända LLC-bildande tjänsteleverantörer. Nu bestämde han sig för att dela med sig av sina kunskaper och råd till alla. Eftersom det finns många frågor och bekymmer kring detta område - hans mål är att göra LLCGuys till en förstklassig informationsleverantör när det gäller att skapa LLC, servicerecensioner och etc.

Bläddra till början