Hur ansöker jag om DBA? – Arkivera en DBA (guide)
Skapa en LLC och fil för DBA snabbt och problemfritt

Termen DBA står för 'Doing Business As', men varför skulle du behöva en för ditt företag och vilket syfte tjänar det?
Vad är en DBA?
Varje företag där ute har ett juridiskt namn. Detta kan antingen vara det namn som det är registrerat med, när det gäller ett enskilt aktiebolag eller annan lagstadgad enhet, är detta det som står på dess bildande dokument. Alternativt, om du har en enskild firma eller ett partnerskap, är företagsnamnet namnet på företagsägaren eller -ägarna.
Även om detta är det juridiska företagsnamnet, om företaget gör affärer under ett annat namn, är detta känt som ett DBA-namn. Ett företag får ha så många DBA som de känner att de behöver, men i de flesta stater, såvida inte det namnet är registrerat, kan företaget bara göra affärer under deras juridiska namn.
Kom bara ihåg att om du registrerar en DBA innan du bildar ett LLC, ett företag eller annan typ av juridisk person, kommer staten att se dig som en enskild firma.
Vad är en DBA inte?
Du bör vara mycket medveten om det faktum att en DBA inte är en juridisk affärsenhet, det är ett namn som har kopplats till en affärsenhet. Att göra affärer under ett DBA-namn är inte detsamma som att bilda ett företag.
Så hur registrerar du ett DBA-namn?
Du kan inte bara plötsligt bestämma dig för att du vill använda ett DBA-namn och sedan börja göra det, det finns en process inblandad, såväl som en avgift.
Det finns formulär du måste fylla i, och hur du går till väga varierar från stat till stat. Vissa kommer att kräva att du fyller i formulären och lämnar in dem till det lokala eller länskontorets kontor, medan vissa kommer att kräva att du lämnar in dem till en statlig myndighet, medan andra låter dig lämna in det hos båda. Se bara till var du behöver arkivera pappersarbetet för det tillstånd du befinner dig i eller det tillstånd du kommer att bedriva verksamhet i. Olika maskinskrivna företag har också olika krav, så se till att du har slutfört alla nödvändiga steg för din verksamhetstyp.
När du har genomfört alla nödvändiga procedurer får du ett fiktivt namnintyg och du kan sedan börja använda ditt DBA-namn.
Andra procedurer du bör vara medveten om:
Steg 1: Gör en preliminär DBA-namnsökning

Det första steget i processen skulle vara att göra en preliminär DBA-namnsökning. Du måste först kontrollera att ditt önskade DBA-namn fortfarande är tillgängligt, ungefär som när du valde det ursprungliga namnet för ditt företag. Skriv ner några namn du gillar som passar ditt varumärke och logga sedan in på statssekreterarens webbplats för staten där du gör affärer och använd sökningen för att se om dina önskade namn fortfarande är tillgängliga. Vid det här laget kan du också göra en snabb domänsökning för att se om någon av dem finns att köpa.
Vissa stater kommer att hålla ditt namn åt dig i 120 dagar för en liten avgift, vilket är perfekt om du inte är redo att lämna in ännu, men inte vill förlora namnet till ett annat företag. Du kan också överväga att varumärkesmärka ditt DBA-namn, eller åtminstone se om det finns några befintliga varumärken i ditt namn. Var noga med att kontrollera din delstats regler för att säkerställa att du inte bryter mot några regler när det kommer till namnregler.
Steg 2: Ansökan

När du har valt ditt namn och kontrollerat att det är tillgängligt är det dags att arkivera det. Var medveten om att vissa stater kan lista detta som ansökan om ett antaget namn, fiktivt namn eller handelsnamn. Hitta rätt formulär på utrikesministerns webbplats, fyll i det och skicka in det online. Hela processen kommer inte att ta särskilt lång tid. Du kan också maila formuläret. De flesta stater kommer också att ta ut en liten avgift för ansökan.
Allt du behöver för att fylla i formuläret är ditt valda DBA-namn och ditt företags arbetsgivarnummer. Om du inte har ett EIN du kan använda kan du använda ditt personnummer. Flera stater kräver att du registrerar en DBA med mer än en myndighetsnivå. En enskild firma kan till exempel behöva ansöka på delstats- och länsnivå.
Steg 3: Offentliggörande

Vissa stater, men inte alla, kommer då att kräva att du publicerar namnet när det har registrerats och godkänts. Kalifornien, Florida, Georgia, Illinois, Minnesota, Nebraska och Pennsylvania kräver alla att du publicerar namnet till lokaltidningarna, vanligtvis varje vecka i fyra veckor, även om detta kan variera från stat till stat.
Varför skulle du behöva en DBA?
Det finns många anledningar till att företag skulle använda ett fiktivt namn snarare än sitt juridiska namn. Anledningarna varierar kraftigt beroende på företagstyp, till exempel skulle en enskild firma använda ett DBA-namn av andra skäl än en LLC skulle.
Få professionell hjälp och bilda din LLC & DBA idag
Du kan själv ansöka om ett DBA-namn, men många människor har inte tid, tycker att processen är för förvirrande eller vill hellre använda ett externt företag för att göra det så att de ser till att de får processen rätt. Det finns många företag och tredje parter som kan göra detta åt dig, men en av de bästa är Zenbusiness. Företaget har funnits i många år och har skapat ett gott rykte och hjälpt bokstavligen tusentals företag med deras behov. Zenbusiness kommer att leda dig genom hela processen och är ett av de mest kostnadseffektiva alternativen som finns.
Vanliga frågor om DBA
Finns det några andra namn för en DBA?
Du kanske hör termen DBA-namn även kallad ett antaget namn, ett fiktivt företagsnamn eller ett handelsnamn.
Varför måste jag registrera ett DBA-namn?
Den främsta anledningen till att du behöver registrera ett DBA-namn är så att du kan meddela allmänheten att ditt företag bedriver verksamhet under ett namn som inte är dess juridiska namn. Detta för att allmänheten ska kunna veta vem den faktiska ägaren av verksamheten är när de köper av dem eller handlar med dem.
Om jag har en LLC, behöver jag ett DBA-namn?
Du behöver inte ha ett DBA-namn om du har ett LLC, det är ett val du kan göra för ditt företag om situationen kräver det. Det finns några anledningar till varför det är fördelaktigt och kan öppna en rad möjligheter för varumärkesbyggande och marknadsföring av ditt företag.
Kan min DBA användas på andra ställen, eller är den skyddad?
Vissa stater har lagar som hindrar DBA från att låta för lika, så om det redan finns en som liknar ditt önskade namn kanske du inte kan använda den. Detta varierar från stat till stat, så det är alltid värt att kontrollera om så är fallet. Det är också möjligt att varumärkesmärka en DBA om du vill, eftersom detta skulle ge din DBA ännu mer skydd, även över statliga gränser.
Ska ett DBA-namn få ett skatte-ID eller ett EIN?
Nej, ett DBA-namn kan inte få ett EIN eller ett skatte-ID eftersom DBA-namnet inte är en verklig affärsenhet, den faktiska verksamheten bakom DBA är den som kräver EIN.
Hur mycket kostar det att registrera ett DBA-namn?
Det finns några olika kostnader förknippade med att registrera ett DBA-namn, även om alla inte är obligatoriska. Du måste betala om du vill registrera ditt namn, reservera ditt namn, varumärke du namnger, köpa en domän eller publicera ditt DBA-namn. Kostnaderna för var och en av dessa åtgärder varierar från stat till stat, och publicering av till exempel ett DBA-namn krävs bara i vissa stater. Kostnaden kommer också att bero på faktorer som om du bestämmer dig för att skicka in online eller via post. Du måste också betala när du förnyar ditt DBA-namn, eftersom det kommer att upphöra efter ett tag.
Avgiften för inlämning varierar från stat till stat, men är vanligtvis mellan $5 och $50, och i genomsnitt är den cirka $20. Det är alltid värt att registrera sig och betala denna lilla avgift, eftersom straffen och avgifterna för att inte registrera sig ibland kan uppgå till flera tusen dollar.
Hur lång tid tar det att få ett DBA-namn?
När du börjar använda namnet kommer du att behöva lämna in det inom en viss tid, vanligtvis inom 30 till 60 dagar. När du har fyllt i pappersarbetet tar det vanligtvis mellan en och fyra veckor att lämna in beroende på tillstånd och omständigheter.
Behöver jag förnya mitt DBA-namn?
Ja, alla DBA-namn kommer med ett utgångsdatum, så om du vill fortsätta använda det efter att detta datum har gått ut måste du betala en avgift för att få det förnyat. Det är mycket viktigt att du tar reda på hur länge DBA-namnregistreringen varar. Fem år är den vanliga termen för att en DBA ska hålla.
Finns det skatter förknippade med en DBA?
Eftersom en DBA faktiskt inte är en affärsenhet, behöver du inte lämna in en skattedeklaration specifikt för en DBA. Företagets skatter bestäms av företagsstrukturen, och var och en har specifika arkiveringskrav.
Hur många DBA kan jag få?
Det finns ingen gräns för antalet DBA:er du kan få. Det är viktigt att notera att varje ny DBA kommer att kosta dig pengar och om du har för många kan det vara för svårt att hålla reda på. Varje kommer med ytterligare inkrementella utgifter och pappersarbete, så även om DBA:er kan vara fördelaktiga, är det vanligtvis bäst att inte ha för många av dem.
När måste jag göra en ny anmälan?
De flesta stater kommer att kräva att du gör en ny ansökan om det finns en förändring i information som rör ditt företag. Detta kan vara företagsadressen, företagets juridiska namn eller en förändring av medlemmar, tjänstemän eller medlemmar. Vissa stater behöver bara ändringarna lämnas in, medan andra kommer att kräva en helt ny registrering.